Nybro Glasrikets stora projekt under sommaren

Bit för bit genom Nybro

Under sommarmånaderna anordnar Nybro Glasriket Rotaryklubb aktiviteten Bit för Bit. Då kan kommunens invånare köpa ett promenadpass med kluriga bildgåtor. Sedan gäller det att hitta rätt plats, till fots eller på cykel, för att där besvara den fråga som hör till respektive bild.

Genom att delta i Bit för Bit investerar man inte bara i sin egna hälsa, man bidrar också till en hälsosammare värld.

• Det är som ett kinderägg, tre bra saker på samma gång – motion, lokalkunskap och hjälp till andra, säger klubbens president Helén Fredriksson.

Allt överskott går till Rotary Doctors och End Polio Now. Den som köper ett promenadpass bidrar till att fem barn kan få ett fullgott skydd mot polio. Välvilliga sponsorer gör att intäkterna blir mångdubbelt större än vad som kommer in via deltagaravgifterna. Sedan 2019 har klubben varje år finansierat en Rotarydoktor i Kenya. Intäkterna har också bidragit till att hundratals barn har kunnat vaccineras mot polio. Hittills har aktiviteten gett mer än 125 000 kronor.